2019 Porsche 9/11 Carrera S

Porsche 9/11 en av världens mest ikoniska bilar och Porsches ”golden boy”. Bilen som bara gjorts om åtta gånger sedan 1963. Detta är bilen som har lagt grunden för det tyska företaget Porsche. Bilen som har varit sig lik men konstant bättre för varje utgåva.

Den nya modellen är sig lik dess äldre modeller förutom det faktumet att nu består inte längre kroppen av 2/3 stål, utan istället 1/3 samt resterande 2/3 av aluminium för att minska vikten. Motorn under huven är en 3.0 liter turboladdad sexcylindrig som trycker ut 450 BHP med potentialen att göra 0-100 på ungefär tre sekunder med en topphastighet på 208 km/h.

Precis som de flesta bilmärkena nu mer för tiden så finns möjligheten att tillåta flera inställningar för att ytterligare skapa en ny upplevelse. Med Porsches sport chrono packet får du nu tillgång till SPORT, SPORT PLUS, NORMAL och WET. Sport inställningarna förändrar växellåda och motor så dem är redo för maximalt tryck hela tiden medans WET precis som det låter finns för att assistera föraren under körning på blött underlag.

Porsche:n hanterar svängar utan problem och ifall du använder växlarna rätt så kommer du accelerera ur svängarna som en riktig super bil. Inbäddat i bilen finns en rad med olika system för att underlätta körningen till maximal förmåga, adaptiv dämpning, elektronisk kontrollerad diff och möjligheten att ändra till bakhjulsdriv.

Interiören består av läder och en touch screen skärm för att kontrollera i princip allt som bilen har att erbjuda. Tillval för stolar som ger dig bättre stöd för dynamisk körning är något som Porsche också kan erbjuda dig som verkligen vill ha det bästa av allt. Bilens inre system (sport inställning och traction kontroll exempelvis) kan förändras med några enkla tryck på skärmen men kan också konfigureras så att du har dem vid ratten. Du kan till och med se hur mycket g-kraft som skapas på instrumentbrädan.

Det enda negativa som kan upplevas med bilen är att det inte finns utrymme för mycket annat än två vuxna och två barn (ungefär) i bilen. Bagageutrymme finns under den stora bakrutan men inte det heller är särskilt stort. Bilens pris ligger från 1 155 000 kr inkl. moms.

Mercedes A 45 AMG

Mercedes är kända för sina lite mera exklusiva bilar med interiör av hög kvalité och ett monster under huven (ifall det är en AMG modell). Denna nästan mini raket är inte ett undantag i detta fall.

A45:ans två liters turboladdade fyrcylindriga motor producerar hela 376 BHP som är kapabel att göra 0-100 på 4.2. Bilen är fyrhjulsdriven för att greppa bättre på vägen med en automatisk växellåda. Top farten på det tyska mästerverket ligger på 280 km/h. Tillgång till paddlar bakom ratten finns också.

Att köra denna bil är en riktig fröjd. I varje kurva finns potentialen att pressa greppet till sin maximala förmåga för att sedan skjuta ut ur spetsen på kurvan. På grund av fyrhjulsdriften så känns bilen oerhört ner tryck mot marken och att oroa sig för greppet är inget som görs under körning. Tillägg för att ändra dämpning på bilen går, men lär ej behövas då körning är mjuk redan från grunden. Bilen hanterar exakt som en sport bil i denna klass ska göra.

Bilens interiör är lite för standard för det höga priset man betalar men det betyder inte att det är dåligt. Figur sportsätten för att hålla fast dig i kurvor med en väldigt justerbar ratt kommer i standard packet. Instrumentbrädan är i kolfiber med röd söm som håller allt nere. Detta ger bilens insida en väldigt aggressiv look. Precis som varje A-klass sitter en Ipad liknande skärm i mitten av instrumentbrädan som styr nästan allt som bilen har att komma med.

Utrymme är inte något som bilen har jätte mycket av speciellt inte för passagerare då bilens tak böjs ner lite tidigt vilket påverkar dem lite längre, till och med en Golf R har mer plats. Bagageluckan är inte heller något att hurra över den är lite bredare än dess rivaler men är också väldigt grund vilket gör att det inte får plats särskilt mycket där bak.